×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
آیا خودروهای الکتریکی واقعاً پاک هستند؟

به گزارش گروه دانش و فناوری نفت‌خبر از اویل پرایس، طرح کنار گذاشتن موتورهای سنتی فعلی برای در دهه‌های آینده مورد توجه دولت‌ها قرار گرفته، اما ارائه روشی برای شارژ باتری و کاهش هزینه‌های خودرو، دهه‌هاست که به عنوان یک چالش جدی برای این صنعت بوده است.

چشم‌انداز ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا برای آینده خودروهای الکتریکی این است که  با احداث زیرساخت‌هایی مورد نیاز این خودروها، میلیون‌ها خودروی الکتریکی در ایالات‌متحده، اروپا و هرجای دیگر توسعه دهد. اکثر خودروسازان بزرگ علاقه زیادی به کنار گذاشتن موتورهای قدیمی و سنتی نشان دادند و تمایل زیادی به استفاده از موتورهای الکتریکی با هدف کاهش آلودگی‌های زیست محیطی در خودروهای خود دارند.
این گام جدید تمام مسائل مربوط به آلودگی زیست محیطی را در ارتباط با حمل و نقل حل نمی‌کند. استخراج منابع معدنی ، دفع باتری‌های یون لیتیوم  و نحوه تهیه انرژی ایستگاه‌های شارژ، از جمله مسائلی هستند که آینده قوانین سبز خودروهای الکتریکی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
همانطور که مجله Wired سال گذشته در مقاله‌ای اشاره‌کرده بود، وسایل نقلیه الکتریکی زمانی کارآیی بیشتری دارند که وزن کمتری داشته باشند، به این ترتیب، آنها برای حمل بار خود به انرژی کمتری نیاز دارند. در جستجوی یافتن مواد سبک برای حمل و نگهداری باتری، دانشمندان به ویژگی‌های لیتیوم پی بردند، فلزی که رسانایی بسیار بالایی دارد و وزن کمی را بر روی خودرو تحمیل می‌کند.
این عنصر کلیدی که در سال ۱۸۱۷ کشف شد، عمدتاً از معادن در ایالات‌متحده، شیلی و استرالیا استخراج می‌شود.

پروسه تولید این باتری نیاز به انرژی دارد که اغلب از منابع فسیلی، انرژی تجدید ناپذیر یا انرژی هسته‌ای تأمین می‌شود. این موضوع برای تأمین انرژی ایستگاه‌های شارژ الکتریکی خودروها نیز صدق می‌کند و تحقیقات نشان می‌دهد که در برخی موارد راه‌های تأمین انرژی این ایستگاه‌ها به لحاظ ایجاد آلودگی در محیط‌زیست با مشکل مواجه هستند. در اکثر بخش‌های ایالات‌متحده، اگر ایستگاه‌های برق با کمبود برق در شبکه مواجه شوند ، تقاضا را برای تأمین انرژی مورد نیاز خود از طریق سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی افزایش می‌دهند.
علاوه بر این، با پایان عمر باتری‌های لیتیوم، این باتری‌ها نیاز به امکانات مناسب برای بازیافت دارند. شرکت تسلا وعده داده است باتری‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی خود را در یک روش دوستدار محیط‌زیست تولید کند و می‌گوید که با این برنامه، بازیافت سخت‌افزار مورد نیاز خود را به صورت مسئولانه هدایت خواهد کرد.

دیوید آبراهام، رئیس شرکت Elements of Power می‌گوید: «چالش‌هایی که ما با بازیافت این فلزات نادر داریم، بسیار زیاد است، زیرا محصولاتی که ما در حال حاضر از آنها از استفاده می‌کنیم، از فلزاتی تشکیل‌شده که مقادیر این فلزات کم است و برای بازیافت اقتصادی نیستند.»
استفاده مجدد از منابع فلزی در این خودروها باعث کاهش انتشار و استخراج مواد معدنی نادر از زمین می‌شود و راه را برای داشتن محیط‌زیستی پاکیزه و استفاده بهینه از خودروهای الکتریکی فراهم می‌کند.

چلسی ساکستون، از حامیان خودروهای الکتریکی در این باره می‌گوید: «هرچقدر که باتری‌های بیشتری در خودروهای مختلف قرار می‌گیرند، باید تلاش بیشتری برای نحوه بازیافت و یا پاک سازی آنها صورت بگیرد.»
با توجه به اینکه خودروهای الکتریکی به طور چشمگیری مورد استقبال قرار گرفته‌اند، نیاز بیشتری به برنامه ریزی برای نحوه تولید و دفع آنها وجود دارد و این کار باید به سرعت همزمان با توسعه خودروهای الکتریکی صورت گیرد تا به تحقق فناوری زمین سبز در آینده کمک کند.

مترجم : عارف صفی‌پور

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false