×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
تحلیل| نفت چگونه شریک نوپای چین را نو نوار کرده است

به گزارش گروه انرژی نفت خبر از اویل پرایس، مناسبات کنونی چین و میانمار اکنون تابعی از همکاری های این دو کشور در بخش انرژی های فسیلی شده است. در سال ۲۰۱۹ چین از طریق خطوط انتقال نفت احداثی میان دو کشور رقمی در حدود ۱۰.۸ میلیون تن نفت خام از میانمار وارد کرد.
چین تلاش می کند که در سال های آینده حجم نقل و انتقالات انرژی را از این خط لوله افزایش دهد. آمارها نشان می دهد که چین هر ساله میزان انتقال نفت از خط لوله انتقالی از میانمار را ۶.۳ درصد افزایش می دهد.
این کشور همچنین در سال ۲۰۱۹ رقم ۳.۴ میلیون تن گاز طبیعی از میانمار وارد کرده که نشان دهنده افزایش ۵۴ درصدی انتقال گاز از میانمار به نسبت سال ۲۰۱۸ است.
خط لوله ۱۴۲۰ کیلومتری انتقال نفت از میانمار به چین در سال ۲۰۱۷ ساخته شد. پیش از آن نیز خط لوله انتقال گاز میان دو کشور در سال ۲۰۱۳ عملیاتی شده بود. دولت چین در هفته جاری اعلام کرد که در قالب گسترش جاده ابریشم می کوشد تا میزان واردات انرژی از خطوط انتقال احداثی از میانمار را افزایش دهد. در همین راستا دو کشور موافقت نامه ای برای تسهیل مطالعات ساخت یک خط راه آهن به طول ۶۵۰ کیلومتر را امضا کرده اند.
برنامه این خط راه آهن بعد از سفر رسمی ژی جین پینگ، رئیس جمهور چین به میانمار طراحی شد که طی آن دو طرف توافق های مختلفی درباره توسعه سرمایه گذاری های مشترک به امضا رساندند. کریدور اقتصادی چین و میانمار که قرار است در قالب جاده ابریشم ساخته شود یکی از همین توافق ها بود.
میانمار پس از سال ها ناآرامی های سیاسی حالا به مامنی برای سرمایه گذاری های بلند مدت چین تبدیل شده است.
یکی از بخت های بزرگ میانمار در سال هایی که در این کشور تنش های سیاسی و نظامی در اوج بود به این حقیقت باز می گشت که درگیری ‌های مسلحانه آسیبی به خطوط انتقال نفت و گاز موجود در این کشور وارد نکرد و همین موضوع باعث شد تا صادرات انرژی در میانمار بدون مشکل ادامه پیدا کند.
در حال حاضر ۹۵ درصد از واردات انرژی چین از طریق دریا انجام می شود و به همین دلیل توسعه خطوط لوله انتقال از میانمار یکی از برنامه های پکن برای جایگزینی واردات انرژی از طریق خطوط احداثی بر روی خشکی به شمار می آید.
همچنین میانمار می‌ تواند جایگزین قابل اطمینانی برای تامین کنندگان خاورمیانه ‌ای نیازهای انرژی چین باشد. در حال حاضر عربستان و عراق به عنوان بزرگترین صادرکنندگان نفت به چین در منطقه خاورمیانه محسوب می شوند.
در طرف مقابل، ساخت خط لوله انتقال انرژی به چین نیز برای میانمار فواید قابل توجهی داشته است. این کشور به موازات این خط لوله یک جاده مواصلاتی نیز احداث کرده و در نتیجه با تسهیل نقل و انتقال به مناطقی که این جاده آنها را به یکدیگر متصل می کند نه تنها شاهد افزایش اشتغال زایی در این مناطق هستیم بلکه به نحو فزاینده‌ای رشد صنعتی سازی در این بخش های میانمار توسعه پیدا کرده است. نباید فراموش کرد که سرمایه گذاری چین در میانمار همچنین باعث بالا رفتن رشد اقتصادی این کشور و در نتیجه تثبیت سیاسی در میانمار شده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false