×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
توقیف اخیر نفتکش‌ها به روایت واشنگتن‌پست

دولت ترامپ روز پنجشنبه محموله چهار نفتکش را که برای انتقال سوخت ایران به ونزوئلا نشان کرده بود توقیف کرده است؛ نشانه‌ای از قدم‌های رو به جلوی کارزار دولت ترامپ برای وارد آوردن فشار حداکثری بر دو متحدی که شدیدا تحت تحریم قرار دارند.
ماه گذشته، دادستان‌های فدرال در واشنگتن با اقامه دعوی مدنی توقیف، مدعی شدند که معامله را تاجری با نام محمود مدنی‌پور ترتیب داده است که پیوندهایی با دولت ایران دارد؛ در آن زمان، متخصصان تحریم فکر می‌کردند غیرممکن است که حکم یک دادگاه آمریکایی را بشود در آب‌های بین‌المللی جاری کرد.
یک مقام ارشد ایالات‌متحده به آسوشیتدپرس گفته است که هیچ فشار نظامی برای توقیف وجود نداشته است و کشتی‌ها به شکل فیزیکی اشغال نشده‌اند. در عوض مقام‌های رسمی ایالات‌متحده مالکان کشتی، بیمه‌گذاران و کاپیتان‌ها را تهدید به تحریم کرده‌اند تا مجبورشان کنند محموله‌ها را تحویل دهند؛ این محموله‌ها به گفته مقام‌های رسمی اکنون در مالکیت دولت آمریکا است.
دادستان‌ها مدعی بودند که این چهار کشتی در حال انتقال ۱.۱ میلیون بشکه سوخت به ونزوئلا هستند. اما کشتی‌ها هرگز به این کشور آمریکای جنوبی نرسیدند و سپس ناپدید شدند. به گفته دومین مقام رسمی ایالات‌متحده دو تا از کشتی‌ها بعدا در نزدیکی کیپ ورد ظاهر شدند.

هر دوی این مقام‌های رسمی تنها به شرطی حاضر به صحبت درباره این موضوع حساس دیپلماتیک و حقوقی شدند که نامشان فاش نشود.

سفیر ایران در ونزوئلا، حجت سلطانی، با فرار رو به جلو درباره آن چه می‌توانست یک پیروزی برای کارزار تحریمی آمریکا تلقی شود، روز پنجشنبه در توییتر خود نوشت که نه کشتی‌ها و نه مالکان آن‌ها ایرانی نیستند.

به نوشته سلطانی “این دروغی دیگر و راه‌اندازی یک جنگ روانی دیگر از سوی ماشین تبلیغاتی آمریکاست” و “ترامپ تروریست نمی‌تواند تحقیر و شکست در برابر ایران را با تبلیغات مسموم جبران کند”

مشخص نیست اکنون نفتکش های- بلا، برینگ، پاندی و لونا- و محموله‌های آن‌ها کجا هستند. اما راس دالن، تحلیلگر شرکت کارگزاری واقع در میامی، با نام کارکاس کاپیتال مارکت، که حرکت کشتی‌ها را دنبال می‌کند می‌گوید کاپیتان کشتی‌ها هفته‌ها پیش تجهیزات ردیابی خود را خاموش کرده‌اند تا مکان خود را مخفی نگه‌دارند.

به گفته دالن نفتکش برینگ به تاریخ ۱۱ ماه می در آب‌های مدیترانه در نزدیکی یونان ناپدید شد و از آن زمان موقعیت‌یاب خود را روشن نکرده است، در حالی که بلا همین کار را در تاریخ ۲ جولای در فیلیپین انجام داده است.
لونا و پاندی آخرین بار هنگامی موقعیت‌یابی شده‌اند که به همراه یکدیگر در تاریخ ۱۰ جولای، که حکم توقیف در آمریکا صادر شد، در خلیج عمان بوده‌اند.

دالن می‌گوید اطلاعات کشتی‌ها نشان می‌دهد پاندی، که با اسم اندی نیز شناخته می‌شود گزارش کرده که “خراب شده” یا به عنوان اوراقی فروخته شده است.

در حالی که تجار به نحو فزاینده از تجارت با ونزوئلا حذر می‌کنند دولت سوسیالیست مادورو روزافزون به ایران روی می‌آورد.

در ماه می، نیکلاس مادورو رسیدن پنج نفتکش ایرانی به ونزوئلا که حامل سوخت به شدت مورد نیاز این کشور بودند را جشن گرفت؛ سوختی که برای کاهش کمبود سوخت که منجر به تشکیل صف‌های طولانی بعضا چند روزه برای دریافت سوخت در کاراکاس شده است به ونزوئلا رسید.

ونزوئلا علیرغم آن که روی بزرگترین ذخایر نفت جهان نشسته است به اندازه کافی سوخت برای مصرف داخلی پالایش نمی‌کند و در میانه بحران اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا شاهد افت تولید نفت خود به کمترین میزان در ۷ دهه گذشته بوده است.
دولت ترامپ فشار بر مالکان کشتی‌ها برای تبعیت از تحریم‌های ایالات‌متحده علیه دشمنانش چون ایران، ونزوئلا و کره شمالی را افزایش داده است.
در ماه می دولت ترامپ توصیه کرد که صنعت دریانوردی جهانی مراقب تاکتیک‌های دور زدن تحریم‌ها، نظیر کار خطرناک انتقال کشتی به کشتی و خاموش کردن ابزار ردیابی باشند- هر دو تکنیک در تحویل محموله‌های نفت از ونزوئلا به ایران و برعکس مورد استفاده بوده است.
مطابق نظر دادستان‌ها یکی از شرکت‌های دخیل در انتقال سوخت به ونزوئلا با نام آوانگارد گروپ، پیش از این با ایران مرتبط بوده است و برای دور زدن تحریم‌های آمریکا تلاش کرده است.
یک وابسته شرکت آوانگارد، زمینه خرید گریس ۱، برای ایران را فراهم کرده است؛ کشتی‌ای که سال گذشته بر مبنای اتهام ایالات‌متحده که این کشتی به سوریه نفت می‌برد توسط بریتانیا توقیف شد. اما توقیف آن به هر تقدیر سبب‌ساز یک رویارویی بین‌المللی شد که طی آن ایران با توقیف یک کشتی انگلیسی دست به تلافی زد.
بنا به دعوی توقیف دارایی‌ها، یک شرکت بدون نام در ماه فوریه صورتحسابی ۱۴.۹ میلیون دلاری برای پرداخت نقدی به آوانگارد داده بود که برای فروش سوخت درون پاندی بود.
با این وجود پیامک‌های رد و بدل شده میان مدنی‌پور و شریک جرم بدون نام، نشان می‌دهد که این سفر با مشکلاتی همراه شده است.

مطابق این پیام‌های متنی که خلاصه از آن در طرح دعوی دادگاه در آمریکا آمده است می‌خوانیم: “مالک کشتی به دلیل تحریم آمریکا نمی‌خواهد برود، اما ما از او می‌خواهیم که برود و حتی توافق کرده‌ایم که کشتی را هم خواهیم خرید.”

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false