×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
حمل نفت به ثمن بخس/ روزگاه سیاه نفت کش ها آغاز شد

به گزارش گروه انرژی نفت خبر از بلومبرگ، تصمیم عربستان مبنی بر کاهش یک میلیون بشکه نفت از تولیدات روزانه خود که از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۱ در دستور کار قرار گرفته است باعث شده تا حجم قابل توجهی از نفت از مدار عرضه خارج شده و همین موضوع نیز حجم درآمدهای نفت کش ها را به شدت کاهش دهد.
نفتکش های بزرگی که به طور متوسط روزانه دو میلیون بشکه نفت از عربستان سعودی به سمت چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت عربستان حمل می کنند تقریباً رقمی در حدود ۷۳۶ دلار از درآمدهای روزانه خود را از دست داده اند.
اگرچه مالکان این کشتی ها می توانند به ملوانان دستور دهند تا با کاهش سرعت کشتیرانی بخشی از این هزینه را جبران کنند اما حقیقت آن است که حتی این راهکار نمی تواند به طور کامل ضرر های وارده ناشی از پایین آمدن عرضه نفت عربستان را جبران نماید.
نرخ حمل نفت برای نفت کش ها در سال گذشته چندان بالا نبود اما پایین آمدن عرضه نفت در اثر تصمیم عربستان به کلی وضعیت را برای نفتکش ها بغرنج کرده است.
میزان عرضه نفت در سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرده بود اما نفتکش ‌ها امیدوار بودند که با بازگشت وضعیت بازار به حالت قبل بتوانند سود از دست رفته خود را به دست آورند اما تصمیم عربستان باعث می شود تا حداقل نفتکش های بزرگ به طور میانگین ماهانه بالغ بر ۲۰ هزار دلار هزینه متقبل شوند.
این ها همه در حالی است که طی ماه ‌های اخیر میزان تقاضای نفت از سوی خریداران آسیایی کاهش پیدا کرده بود و به همین دلیل ترافیک دریایی ناشی از حمل و نقل نفت با کاهش مواجه شده بود.
آماده کردن یک کشتی برای حمل مناسب یک محموله هزینه های متفاوتی بر دوش مالکان کشتی قرار می دهد. به همین خاطر حمل یک محموله برای مالک کشتی فقط حامل سود نیست بلکه به نوبه خود هزینه هایی را در بر دارد.
گزارش‌ها نشان می‌ دهد که پایین آمدن عرضه نفت و در نتیجه کاهش ترافیک دریایی در خطوط انتقال نفت باعث شده تا انتقال این کالا در برخی از مسیرها برای مالکان کشتی هزینه ساز باشد.
البته نباید فراموش کرد که هزینه های مربوط به کشتیرانی بدون محموله به مراتب بیشتر از کشتیرانی همراه با محموله اما به قیمت اندک است. به همین دلیل کشتی ها به هنگام بازگشت از بندر مقصد ناگزیر به دنبال محموله هستند تا هزینه کشتیرانی خود را در مسیر بازگشت به حداقل برسانند. این موضوع توضیح می‌ دهد که چرا نفتکش ها با وجود ضرر ده شدن حمل نفت در برخی از مسیرها همچنان به این موضوع اشتغال دارند.

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false