×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
دو روی سکه حساسیت زدایی از واقعی کردن قیمت بنزین

به گزارش گروه رسانه‌ای نفت خبر به نقل ار کانال تلگرامی از نفت چه خبر، کمتر کالایی را در ایران می توانید بیابید که همچون بنزین، حتی شایعه گران شدنش تمام حوزه های اقتصادی – اجتماعی – سیاسی را درگیر کند. طبق اعلام مرکز آمار ایران، در مهر ماه سال جاری، رب گوجه فرنگی ۲۲۷ درصد، گوجه فرنگی ۱۴۷ درصد، سیب زمینی ۱۰۷ درصد، تخم مرغ ۷۲ درصد و گوشت بین ۴۲ تا ۵۲ درصد نسبت به سال گذشته گران شده است. این که بگوییم چون اینها گران شده، باید بنزین هم گران شود، منطقی نیست. ولی بررسی روند منطقی افزایش قیمتها و نیازسنجی اقشار و دهک های مختلف مردم به کالاهای مختلف، ضروری است.

کالاهایی که در بالا از آنها اسم بردم، همگی ضروری ترین کالاهای خوراکی برای مردم هستند. اما قیمت آنها نسبت به پارسال بسیار افزایش یافته و خیلی از دهک های پایین جامعه که زمانی با گوجه و تخم مرغ و سیب زمینی و رب می توانستند غذایی ارزان تهیه کنند، اگر هم بتوانند آن غذا را تهیه کنند دیگر غذای ارزانی برایشان نخواهد بود. قیمتها بی رویه گران می شود اما وقتی نوبت به بنزین می رسد، حساسیتها بیشتر می شود. تصمیمات قاطع درباره قیمت بنزین اسیر مصلحت اندیشی می شود و در دوره های مختلف، مجلس و دولت، توپ را به زمین هم می اندازند تا بدنامی گران کردن بنزین، به پای آنها نوشته نشود! در دوره هایی هم که نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری یا انتخابات مجلس هستیم، تصمیم گیری درباره قیمت بنزین که نتیجه اش گران کردن ناگزیر بنزین است، به تاخیر می افتد تا مبادا تولید نارضایتی کند و مردم کمتر در انتخابات شرکت کنند! اما واقعا تا چه زمانی باید به این دور باطل ادامه داد؟

دهک های پایین جامعه توان خرید بسیاری از خوراکی های ضروری را هم ندارند، اما بنزین با ارزان ترین قیمت در اختیار دهک‌های بالای جامعه قرار می‌گیرد. قیمت یک بطری نیم لیتری آب معدنی به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان رسیده و شیر و لبنیات به عنوان یک عنصر ضروری برای تمامی اقشار جامعه، ار پارسال ۳۶ درصد گران شده، اما بنزین مضر به حال جامعه، باید همان لیتری هزار تومان بماند تا مبادا تولید نارضایتی کند.

به نظرم اینجا باید نخبگان جامعه و گروههای مرجع فکری و دانشگاهی، عملکرد موثرتری داشته باشند. باید در نظر بگیریم که هدف، صرفا گران کردن بنزین نیست؛ بلکه حساسیت زدایی غیرمنطقی از واقعی کردن قیمت بنزین است. نباید صرفا به مردم گفت بنزین، ارزان است و باید گران شود. بلکه در کنارش باید گفت که حساسیت برای افزایش بی رویه قیمت خوراکی های مفید موردنیاز دهک های پایین جامعه مهمتر است یا حساسیت برای افزایش قیمت بنزین؟

اما حساسیت زدایی از افزایش قیمت بنزین و اقناع مردم هم، تنها یک روی سکه است. روی دیگر سکه، تلاش برای کاهش مصرف بنزین از طرقی غیر از واقعی کردن تدریجی قیمت است. باید بپذیریم که در سالهایی که سهمیه بندی سوخت آغاز شد و قیمت بنزین افزایش یافت، علیرغم تمام وعده هایی که داده شد، ناوگان حمل و نقل عمومی کلان شهرها تقویت نشد و گام بلندی برای ترغیب مردم به استفاده از اتوبوس و مترو برداشته نشد. ازدحام فراوان مردم در وسایل حمل و نقل عمومی به گونه ای است که فقط کسانی که به هر دلیلی “مجبورند”، از اتوبوس و مترو استاده می کنند و کمتر کسی حاضر است خودروی شخصی خود را در خانه بگذارد و با طیب خاطر از مترو و اتوبوس استفاده کند. تا زمانی که گام جدی برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی کلان شهرها برداشته نشود، مصرف بی رویه بنزین ادامه خواهد داشت. در جاده های برون شهری هم، ترافیک شدید در زمان تعطیلات، به تنهایی عامل هدررفت میلیونها لیتر بنزین است. از سوی دیگر، کیفیت خودروها در ایران غالبا مطلوب نیست و میزان مصرف بنزین در خودروهای تولیدی در داخل که بخش اعظم خودروهای در حال تردد در کشور را تشکیل می دهند، گاه دو برابر استانداردهای روز جهان است.

به این مثنوی بنزینی، باز هم می توان افزود، اما خلاصه آنکه برای حرکت در مسیر واقعی کردن قیمت بنزین، باید هر دو روی سکه را دید. اقناع مردم از طریق روشهای غیرکلیشه ای رایج از یک سو، و برداشتن گامهای عملی در جهت افزایش بهره وری از سویی دیگر، مکمل هم خواهند بود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false