×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
روبات‌ها و پهپادها فراساحل را تغییر می‌دهند+تصاویر

به گزارش گروه دانش و فناوری نفت خبر از اویل پرایس، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها، کلمات کلیدی مورد علاقه حوزه نفت در طول آخرین رکود این صنعت بود و همچنان پس از پایان سقوط قیمت نفت، به عنوان مهم‌ترین بحث در میان شرکت‌های بزرگ نفتی جهان مطرح است.

ظهور فناوری و ایجاد رقابت شدید برای نوآوری و رفع اختلالات تقریباً در هر صنعتی وجود دارد که صنعت نفت نیز از این قافله مستثنا نیست. شرکت‌های نفتی در حال حاضر برای انجام وظایف خطرناک در محیط‌های ناپایدار دریایی به روبات‌ها و پهپادها روی می‌آورند. بهره‌گیری از این ابزارها منجر به آن می‌شود که افراد برای انجام وظایف خود کمتر در معرض خطر قرار بگیرند و از سوی دیگر ویژگی‌هایی چون صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بهبود عملکرد و بهبود ایمنی را در پی دارد.

پرواز یک پهپاد بر فراز سکوی نفتی به منظور بازرسی

پرواز یک پهپاد بر فراز سکوی نفتی به منظور بازرسی

در خلیج مکزیک ایالات‌متحده، و پس از فاجعه سال ۲۰۱۰ (حادثه دیپ‌واتر هاریزون)، هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که ایمنی را از شرکت بی‌پی جدی‌تر گرفته است.

شرکت بی پی برای بازرسی سکوی تاندر هورس در خلیج مکزیک از یک ربات به اندازه یک سگ کوچک بهره می‌گیرد. این ربات که اصطلاحاً به آن خزنده مغناطیسی هم گفته می‌شود به یک آهنرباهای سنگین و یک دوربین با کیفیت بالا مجهز شده است. کار بازرسی نیز توسط پهپادهایی که با دوربین‌های خود توانایی ثبت کوچک‌ترین جزئیات را دارند، صورت می‌گیرند. با توجه به گفته مدیران بی پی، روبات‌ها و پهپادها می‌توانند بازرسی‌ها را تقریباً در نیمی از زمان انجام شده توسط انسان‌ها انجام دهند و در عین حال کارکنان را از محیط‌های خطرآفرین و پر ریسک دور نگه می‌دارد.

شرکت بی پی همچنین از روبات‌ها و پهپادها در پالایشگاه چری در ایالت واشنگتن استفاده می‌کند که در آن ربات‌ها با استفاده از فناوری فراصوت می‌توانند ترک‌های میکروسکوپی در دیواره‌های حامل مانند رآکتور هیدروکراکر را مورد ردیابی و بازرسی قرار دهند. پیشتر زمانی که بازرسی توسط کارکنان صورت می‌گرفت، این کار نزدیک به ۲۳ ساعت به طول می‌انجامید و کارمندان مجبور بودند در زمان خاموش بودن هیدروکراکر یک روز کامل را در داخل این واحد به بازرسی بپردازند اما امروزه با بهره‌گیری از ربات‌ها این کار تنها در مدت یک ساعت انجام می‌شود.

بازرسی یک ربات از سطوح داخلی یک لوله

بازرسی یک ربات از سطوح داخلی یک لوله

رایان کینگ، نماینده فروش فنی شرکت Oceaneering ، به رویترز می‌گوید که مردم نباید نگران آن باشند که روبات‌ها آنها را از مشاغل نفتی بیرون می‌کنند.

هزینه‌هایی که برای رباتیک و سایر فناوری‌ها صورت می‌گیرد می‌تواند فضای خوبی را برای کسب و کارهای کوچکتر فراهم کند  و همین امر باعث می‌شود که رقابتی شدید برای ایجاد نوآوری در صنعت نفت میان بزرگترین شرکت‌های فعال در این حوزه صورت گیرد.

شرکت بی پی به تازگی از نوعی فناوری به نام BP Wolfspar رونمایی کرده است، این یک فناوری منبع لرزه‌ای است که می‌تواند زیر سطح نمکی خلیج مکزیک را مشاهده کند. این فن‌آوری سیگنال‌های لرزه‌ای با فرکانس پایین دریافت را می‌کند و می‌تواند به بی پی کمک کند مقدار نفتی که هنوز در این منطقه وجود دارد را تا تخمین بزند.

در اروپا، استات‌اویل نروژ نیز در حال توسعه سکوهای با قابلیت کنترل از راه دور است و در نظر دارد تا این فناوری را روی سکوهای کوچک و متوسط ​​پیاده‌سازی کند. در تابستان گذشته، این شرکت نخستین سکوی سر چاهی بدون سرنشین را در میدان نفتی اوسبرگ نصب کرد که از راه دور کنترل می‌شود.

تصویر بازرسی دمایی یک ربات از تجهیزات روی سکوی نفتی

تصویر بازرسی دمایی یک ربات از تجهیزات روی سکوی نفتی

توتال فرانسه و مرکز فن‌آوری نفت و گاز آبردن اسکاتلند، قرار است نخستین روبات هوشمند سکوی دریایی در جهان را در ۱۸ ماه آینده بکار گیرند. در این پروژه یک ربات متحرک بصورت خودکار و هوشمند برای بازرسی از تأسیسات سکوی گازی شاتلند و سکوی دریایی آلوین شرکت توتال بکار گرفته می‌شود. مرکز توسعه فن‌آوری شرکت توتال در حال کار بر روی روباتی است که با همکاری شرکت تولید اتریشی taurob و دانشگاهTU Darmstadt  آلمان ساخته شده و این ربات در سال ۲۰۱۷ برنده مسابقات ربات‌های هوشمند صنعت نفت و گاز (موسوم به ARGOS) در سال ۲۰۱۷ شده است.

ربات آرگوس متعلق به شرکت توتال در حال بازرسی تجهیزات یک سکوی نفتی

ربات آرگوس متعلق به شرکت توتال در حال بازرسی تجهیزات یک سکوی نفتی

دیو مکینون، رئیس بخش فناوری و نوآوری شرکت توتال در این مورد گفت: «ما در راستای تحقق نوعی فناوری هستیم که ایمنی را بهبود بخشد، هزینه‌ها را کاهش دهد و حتی می‌تواند عمر عملیات دریای شمال را نیز افزایش دهد. روبات‌ها یک پارادایم جدید هیجان انگیز برای صنعت دریایی نفت و گاز هستند و توتال افتخار دارد که بخشی از آن باشد.»

در حفاری دریایی، شرکت GE و Noble به دنبال راه‌اندازی نخستین سکوی حفاری دیجیتال در جهان هستند که این کار با هدف بهبود بهره‌وری حفاری و کاهش ۲۰ درصدی هزینه عملیاتی صورت گرفته است. این سکوی دیجیتال اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند که می‌تواند بعدها برای ایجاد مدل‌های پیش‌بینی شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
بهبود کارایی، ایمنی و کاهش هزینه‌ها همچنان به عنوان یک اولویت در صنعت نفت قرار دارد و امروزه شاهد آن هستیم که با استفاده از روبات‌ها و پهپادها برای کاهش هزینه‌ها، تسهیل انجام عملیات و بهبود ایمنی در این صنعت بهره می‌گیرند.

مترجم: عارف صفی پور

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false