×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
مرور مطالب نفتی روزنامه‌ها/ خودکفایی بنزین در منطقه خطر

به گزارش گروه رسانه‌ای نفت خبر به نقل از کانال تلگرامی از نفت چه خبر، پتروشیمی‌ای که مالک آن شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بوده و روی کاغذ ۳ سال زمان می‌برد تا ساخته شود. این پتروشیمی با ۴۵۰ میلیون یورو ساخته شده و در زمان ساخت برای ۲۰۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.بیژن زنگنه وزیر نفت در جریان سخنرانی خود در مراسم آغاز به کار ساخت این مجتمع عنوان کرد: «من معمولا به پروژه‌های شهرستان‌ها نمی‌روم ولی امروز به چند دلیل به اندیمشک آمدم. یکی از این دلایل این بود که ما از سال‌های دور و از زمان تصویب پروژه‌ اتیلن غرب به اندیمشک یک پتروشیمی بدهکار بودیم که به دست فراموشی سپرده شده بود. از طرف دیگر من به اینجا آمدم تا نشان بدهم این یک طرح نمایشی نیست.»

روزنامه دنیای‌اقتصاد هم در گزارشی با عنوان ” خودکفایی بنزین در مرز هشدار” نوشت:
وزارت نفت ایران پنج‌شنبه گذشته آخرین آمار میانگین مصرف روزانه بنزین در اسفند امسال را به شکل رسمی اعلام کرد. این نخستین‌بار از تیر ماه سال جاری است که آماری رسمی برای مصرف بنزین از سمت وزارت نفت اعلام می‌شود. تیر امسال، میانگین مصرف روزانه بنزین به ۹۵ میلیون لیتر در روز رسید و حالا طبق آماری که وزارت نفت آن را منتشر کرده، میانگین مصرف روزانه بنزین در ماه جاری که حدود دو هفته تا پایان آن باقی مانده، به ۸۸ میلیون لیتر در روز رسیده است. این آمار در حالی از سمت وزارت نفت اعلام شده است که آخرین ماه از هر سال به دلیل نزدیک‌شدن به عید نوروز و افزایش ترددهای داخل شهری مصرف روزانه بنزین در کشور به اوج می‌رسد. بنابراین ممکن است در دو هفته باقی مانده تا پایان سال، میانگین اعلام شده برای مصرف روزانه بنزین تغییر رو به بالا داشته باشد. اهمیت آمار اعلام شده برای میانگین مصرف بنزین در ماه جاری، در چشم‌اندازی است که این میزان مصرف برای شرایط سال آینده ترسیم می‌کند. این چشم‌انداز، هشدار «کنترل مصرف سوخت» از سمت کارشناسان را به همراه دارد زیرا چنانچه این رشدلجام‌گسیخته کنترل نشود، در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد از بین رفتن دستاورد خودکفایی در تولید بنزین خواهیم بود. مجموع تولید بنزین در ایران، با بهره‌برداری کامل از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در آخرین روزهای بهمن گذشته به بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسید. با این حال این میزان تولید نیز حاشیه امنی برای تامین تقاضای داخلی سوخت و رهایی از واردات بنزیننخواهد بود. از‌ این‌رو لزوم اتخاذ راهکاری اساسی برای تغییر سیاست‌های بنزینی به منظور حفظ خودکفایی در تولید بنزین و جلوگیری از قاچاق گسترده سوخت از کشور، به‌طور مکرر از سمت کارشناسان خطاب به دولت اعلام می‌شود.

روزنامه آرمان هم در گزارشی که به مصرف بالای سوخت اختصاص یافته بود نوشت: صاحب‌نظران یکی از راهکارهای مهم در زمینه اصلاح الگوی مصرف را افزایش و در حقیقت واقعی‌کردن قیمت انواع سوخت و به‌ویژه بنزین در کشور می‌دانند. بر اساس آمارها، ایران در میان کشورهای جهان، ارزان‌ترین انرژی را در انواع مختلف آن، عرضه می‌کند و همین امر سبب شده است در زمینه مصرف، گوی سبقت را از دیگران برباید و به یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در جهان تبدیل شود. اگرچه به‌تازگی وزارت نفت اعلام کرد که ایران در تولید بنزین خودکفا شده است، اما فعالان حوزه انرژی بر این باورند که در صورت تداوم روند کنونی مصرف در کشور، در سال‌های آینده به واردکننده عمده بنزین بدل خواهیم شد. بنا بر اعلام سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی کشور، هدف‌گذاری‌ها برای رسیدن به صرفه‌جویی سالانه ۵۰‌درصدی در مصرف انرژی با بی‌تفاوتی نسبت به منابع انرژی امکانپذیر نیست؛ بلکه با سرمایه‌گذاری به نسبت کمتر در مقایسه با طرح‌های توسعه‌ای، می‌توان چندین برابر آن را به چرخه انرژی و مالی کشور بازگرداند. این امر همکاری همه نهادها و قوا را در زمینه اصلاح الگوی مصرف و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود را می‌طلبد. به‌نظر می‌رسد با پایان‌یافتن بررسی لایحه بودجه ۹۸ و عدم توجه به اصلاح یارانه‌های پنهان انرژی و سوخت، اکنون از هدف تعیین‌شده سال ۱۴۰۰، فاصله بیشتری گرفتیم و در سال جدید نیز نمی‌توان امیدی به بهبود وضعیت اتلاف انرژی و منابع مالی این حوزه داشت.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false