
مکس مدرک لیسانس در رشته حملونقل دریایی و مدرک ناخدا سومی کشتیهای سنگین گارد ساحلی آمریکا را از دانشگاه کالیفرنیا گرفت. او ۷ سال سابقه کار کردن روی دریا را دارد و به عنوان محقق در کشتیها، نفتکش و دکلهای نفتی کار کرده است. بهتازگی توانسته است مدرک ناخدا دوم کشتیهای گارد ساحلی را کسب کند. او اکنون محقق یک کشتی و اپراتور در یک زیردریایی رباتیک به نام «آلوین» است.
مکس ممکن است برای شروع، وظایف خود در موقعیت فعلی را توضیح دهید.
من مسئولیت نگهداری و بررسی ابزارهای راهیابی و نمودارها را دارم. وظیفه من این است که در طول مدت کار تمامی دستگاهها و کارکردشان را با دقت مشاهده و بررسی کنم که شامل راهاندازی یا تعمیر شناورهای باسرنشین، خودروهای کنترل از راهدور، وسایل اکتشاف زیردریا بدون سرنشین و راهاندازی شناورها در سطح آب است.

زیردریایی الوین پس از روی اب آمدن منتظر اپراتور خود است تا به سوی ان شنا کند
در کجای جهان کار میکنید؟
شرکتی که من با آن قرارداد دارم در ماساچوست است اما ما به هرجایی در سطح اقیانوسها و دریاها که به ما نیاز باشد، سفر میکنیم. معمولا در اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس در سفر هستم.
چه چیزی باعث شد شما به کار کردن روی آب فکر کنید؟
پدر و مادر من برای اولین بار یکدیگر را در بندرگاه ملاقات کردند. در آن زمان هر دو برای شرکتی کار میکردند که در بندرگاههای کالیفرنیا، لانگ بیچ و لسآنجلس سرویس میدادند. خاطرات کودکی من سرشار از لحظاتی است که همراه پدرم روی کشتیها بودهام و با ناخداها و خدمه کشتیها گفتوگو و برخورد داشتهام. مادرم باوجود اینکه شغل خود را ترک کرده بود اما همچنان برای مناسبتهای مختلف به بندرگاه میرفت و من نیز او را همراهی میکردم. ما همیشه دوستان زیادی در این صنعت داشتیم. در زمان انتخاب دانشگاه با دانشگاه علوم دریایی آشنا شدم و وارد دانشگاه علوم دریایی کالیفرنیا شدم.
خاطرهای از کار روی دریا که هرگز فراموش نمیکنید ویا برای شما درس بزرگی بوده است را برایمان تعریف کنید.
در بندر مکزیک سرنشین یکی از شناورها با یک جراحت شدید مواجه شد. انبوهی از ورقههای آلومینیومی بر روی پاهای او سقوط کرد و او دیگر قادر به تکان دادن پاهایش نبود. من براساس دورههای آموزشی کمکهای اولیه مدرسه و دورههای کوتاه مدتی که برای کمک به مصدومان دیده بودم سریع وارد عمل شدم و امدادهای اولیه را انجام دادم سپس با بندرگاه برای ارسال کمک تماس گرفتم که خوشبختانه یک تیم امداد در نزدیکی ما بود. من موفق شدم مجروح را از کشتی خارج کنم و همزمان خدمه را نیز مدیریت کنم. بزرگترین درسی که این حادثه برای من داشت، همواره به خودم و هرآنچه که یاد گرفتم اعتماد کنم. اکنون در موقعیتهای بحرانی اولین اقدام من استفاده از اطلاعات شخصیام است. دوم اینکه توانایی برقراری ارتباط و دریافت کمک در کشورهای دیگر که حتی با زبان آنها آشنایی ندارم را کسب کنم.
انگیزه شما از کار کردن در فراساحل به عنوان هدف بلندمدتان چیست؟
عاشق کشف کردن بر روی کشتیهای تحقیقی هستم. هر کشتی تیم مخصوص خود را دارد و بسیار برای من لذتبخش است با افرادی از سراسر جهان کار میکنم که هرکدام با هدف دستیابی به جهانی بهتر به دنبال کشفیات تازه هستند. تعطیلات طولانی مدت این شغل را نیز بسیار دوست دارم و علاقمند هستم جهان را ببینم چون چیزهای زیادی است که هنوز کشف نکردهام. مهمترین انگیزه من از ادامه این راه «ناخدا شدن» است. من عاشق هدایت کشتی هستم و این هدف طولانیمدت من است اما رسیدن به آن نیازمند طی کردن مراحل و کسب مدارک است.
بزرگترین چالشی که در شغل خود با آن مواجه هستید چیست؟
اشتباهات زیادی را در شغل خود انجام دادهام. یکی از بدترین آنها زمانی بود که به یک سری از ماشینآلات آسیب زدم پیش از اینکه دیگران را مقصر بدانم، مسئولیت کار را پذیرفتم وعذرخواهی کردم. این حد از مسئولیتپذیری مانع از اخراج من شد. درس بزرگی که گرفتم این بود که اگر میلیونها بار هم امتحان کرده باشی، امکان خطای انسانی وجود دارد و این جز ویژگیهای انسان است اما آنچه که اهمیت دارد میزان مسئولیتپذیری افراد دربرابر اشتباهاتشان است.

مکس روی زیردریایی تحقیقاتی آلوین
به نظر شما چه کاری برای ترغیب بیشتر زنان به حوزه فراساحل میتوان انجام داد؟
بهنظر من شروع این حرکت با معرفی زنان فراساحل است و توضیح اینکه آنها چه کارهایی انجام میدهند. زنان فراساحل نیاز دارند که یک انجمن ایجاد کنند و صدای خود را به تمام جوامع، زنان و فضاهای مجازی برسانند.