
به گزارش گروه انرژی نفت خبر از بلومبرگ، شرکت گازپروم، صاحب پروژه تقویت جریان گاز طبیعی از روسیه به آلمان میگوید که در حال بررسی گزینههایی برای تکمیل پروژه است. پروژهای که یک سال پیش توسط تحریمهای ایالاتمتحده متوقف شد. این شرکت روسی همچنین گزینههایی برای غلبه بر دور جدید تحریمهایی دارد که واشنگتن ظرف سه هفته آینده تصویب میکند.
خط لوله ۹٫۵ میلیارد یورویی (۱۱٫۲ میلیارد دلاری) زیر دریای بالتیک به یک منبع اصلی تنش در روابط ترانس آتلانتیک تبدیل شده، چرا که دونالد ترامپ، رئیسجمهوری ایالاتمتحده خواستار کاهش وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه است. شرکتهای آلمانی و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در برابر مداخلات آمریکا ایستادگی میکنند.
هر دو حزب دموکراتها و جمهوری خواهان در تلاشند تا در اواخر سال جاری میلادی، قانونی را تصویب کنند که تحریمها علیه نورد استریم ۲ را تشدید کند. جو بایدن، رئیسجمهور منتخب ایالاتمتحده نیز در مخالفت با نورد استریم۲ به ترامپ پیوسته و امید چندانی نیست که در مراسم تحلیف وی در ژانویه، تحریمهای مربوط به این پروژه خنثی شود.
این امر سه مشکل را پیش روی گازپروم قرار میدهد: یافتن کشتی برای انجام کار، دریافت بیمه برای پروژه و دریافت گواهی ایمن بودن کار انجام شده مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا. گازپروم و روسیه در هر سه جبهه کار میکنند.
در ماه دسامبر سال گذشته، زمانی که فقط چند هفته به اتمام پروژه مانده بود، ایالاتمتحده با اعمال تحریم، شرکتهایی که روی این پروژه کار میکردند را هدف قرار داد که در نهایت کار بر روی خط لوله ۱۲۳۰ کیلومتری نورد استریم متوقف شد. شرکت سوئیسی آلسیز گروپ شناور خود را از این پروژه بیرون کشید و تنها۱۶۰ کیلومتر از این خط لوله که در کف دریای بالتیک قرار دارد، ناتمام مانده است.
بزرگترین علامت سوال این است که آیا گازپروم کشتیای برای اتمام کار پیدا کرده است؟ در اوایل سال جاری، این شرکت کشتی دیگری به نام Akademik Cherskiy را وارد منطقه کرد. اطلاعات ردیابی کشتی بلومبرگ نشان میدهد که این در حال حاضر این کشتی پس از توقف در مکران، یک بندر مهم در سواحل آلمان، از طریق دریای بالتیک در حال سفر است. ممکن است در بهار منتظر آب و هوای آرام باشد تا روی این پروژه کار کند. گازپروم میگوید در حال ارزیابی گزینههای جایگزینی برای به پایان رساندن خط لوله است اما گزینههای آن، یا تواناییهای کشتی را مورد بحث قرار نخواهد داد.
راینر سیل، مدیر اجرایی شرکت اتریشی او ام وی، که از طرفداران غربی این پروژه است، گفت: «شرکت خط لوله فعالیتهای لولهگذاری را دوباره راهاندازی میکند و این خط لوله به پایان میرسد. ما اطمینان داریم که این پروژه موردنیاز است.»
خبرگزاری دولتی اسپاتنیک روز شنبه به نقل از مقامات شرکت گزارش داد، نورد استریم قصد دارد امسال لولهگذاری این پروژه را در آلمان از سر بگیرد و نام کشتیای که برای کار استفاده میشود، در آینده مشخص خواهد شد.
دور بعدی تحریمها با هدف جلوگیری از بیمهنامه پروژه نورد استریم ۲ توسط شرکتهایی است که به سیستم مالی ایالاتمتحده دسترسی دارند. به گفته افراد مطلع از توافقنامه خط لوله در این زمینه، این تحریمها شرکت زوریخ اینشورنس گروپ که بیمه اولیه این پروژه را قبول کرده بود، تحت تأثیر قرار میدهد. بیمه زوریخ گفت که هرگز در مورد مشتریان خاص اظهارنظر نمیکند و طبق مقررات کار خود را انجام میدهد.
به دلیل بزرگی پروژه، احتمالاً نیاز به بیمهای مجزا برای کمک به تأمین هزینهها خواهد بود. این تحریمها ممکن است نورد استریم۲ را مجبور به تأمین همه این خدمات در روسیه کند و شاید از طرف نهادهای دولتی تحت حمایت قرار گیرد. یکی از راهحلهای ممکن، استفاده از شرکت ملی بیمه اتکایی روسیه یا RNRC است که برای مقابله با خطرات تحریم توسط مسکو ایجاد شده است. هیچ محدودیتی در ملیت شرکت تهیه کننده بیمه برای پروژه وجود ندارد.